Terugroepactie Philips HeartStart AED’s

Geplaatst door AED.nl op 7 juni 2018 in AED Nieuws, Update's & recalls | Reageer als eerste!

Philips heeft in 2012 geïnformeerd over de mogelijkheid dat er tijdens de zelftesten van de Philips AED een storingsmelding met drievoudige piepjes afgegeven kon worden. Dit kwam door een bepaald onderdeel dat een fout veroorzaakte. Philips gaf destijds aan dat de zelftest altijd foutloos zou zijn en er bij een daadwerkelijke storing altijd een enkele of drievoudige pieptoon afgegeven zou worden. Echter is gebleken dat de zelftest wereldwijd in 13 gevallen toch niet 100% foutloos heeft gewerkt, waarop door Philips nu een vrijblijvende terugroepactie in gang is gezet.

AED’s die het onderdeel (een bepaald type weerstand) bevatten dat een fout veroorzaakt, zijn HeartStart HS-1 of HeartStart FRx AED’s die zijn geproduceerd tussen 2002 en 2013. Het onderdeel is na februari 2013 niet meer gebruikt bij de productie van de HeartStart AED’s en sindsdien zijn alle zelftesten volgens Philips 100% accuraat. Deze vrijwillige terugroepactie geldt dus niet voor AED’s die na februari 2013 zijn gemaakt.

Philips streeft naar 100% betrouwbaarheid van haar producten en biedt klanten met een AED die is geproduceerd tussen september 2002 en februari 2013 daarom de mogelijkheid tot vervanging van de AED of een inruilkorting.

Wat houdt dit in?

  • Als de AED nog onder de fabrieksgarantie valt kan deze kosteloos worden omgeruild voor een correct werkend exemplaar.
  • Als de fabrieksgarantie is verlopen dan zal uw leverancier u een inruilaanbod doen waarbij de oude AED wordt ingeruild voor een nieuwe Philips AED.

Hoe weet ik wanneer mijn AED is geproduceerd?
Aan het serienummer van de Philips HeartStart HS-1 en de HeartStart FRx AED kunt u zelf zien wanneer de AED is geproduceerd. De serienummers van deze AED’s beginnen altijd met een letter gevolgd door twee cijfers, deze twee cijfers geven het jaartal aan. Vervolgens wordt weer een letter gegeven, welke de maand aangeeft.

Deze AED is dus geproduceerd in april 2004

Alle serienummers waar de terugroepactie voor geldt:

Philips HeartStart HS-1:     A02I-xxxxx t/m A13B-xxxxx
Philips HeartStart FRx:      B04L-xxxxx t/m B13B-xxxxx

Serienummers buiten de garantie:

Philips HeartStart HS-1:     A02I-xxxxx t/m A11K-xxxxx
Philips HeartStart FRx:      B04L-xxxxx t/m B11K-xxxxx

Serienummers binnen de garantie:

Philips HeartStart HS-1:     A11L-xxxxx t/m A13B-xxxxx
Philips HeartStart FRx:      B11L-xxxxx t/m B13B-xxxxx

Valt het serienummer van uw AED hieronder? Neem dan contact op met uw leverancier om te bespreken wat uw opties zijn.

Voor meer informatie over deze vrijblijvende omruil- en inruilactie kunt u hier de brief van Philips lezen.

 

Productie Philips AED’s opgeschort

Geplaatst door AED.nl op 26 oktober 2017 in AED Nieuws | Reageer als eerste!

Philips newscenterEerder deze maand heeft fabrikant Philips bekend gemaakt in te stemmen met een verscherpt toezicht van de FDA (Food and drug Administration) op fabrieken in Andover (Massachusetts) en Bothell (Washington) in de Verenigde Staten. Deze vestigingen produceren onder andere Philips defibrillatoren.

Reden voor het verscherpte toezicht komt voort uit een onderzoek van de FDA in en vóór 2015, waarbij naar voren kwam dat de kwaliteitsbeheersystemen bij Philips niet voldeden aan de criteria van de FDA. Philips topman Frans van Houten benadrukt in zijn interview in het Eindhovens Dagblad dat de kwaliteit van de producten zelf niet ter discussie staat. “Het gaat niet om producten, niet om veiligheid maar om regels. Wij zijn ervan overtuigd dat we al zoveel verbeterd zijn dat we nu niet in de problemen zouden komen, niet in de VS, niet in Europa.” aldus van Houten.

De wereldwijde productie van de Philips AED’s is momenteel opgeschort, echter werkt Philips aan een oplossing om AED’s weer te kunnen exporteren. Dit zal gerealiseerd worden door een fabriek in de VS tijdelijk om te bouwen tot productielocatie voor buitenlandse hartapparatuur. AED’s die in de VS niet verkocht mogen worden, mogen namelijk door andere internationale regels, wél worden geëxporteerd. Van Houten zegt hierover: “Wij gaan de productielijn scheiden van die voor de Amerikaanse markt. Vanaf november gaan we de export hervatten.”

In de tussentijd zal de fabriek onderzocht worden door onafhankelijke onderzoekers en de FDA. Verwacht wordt dat deze inspectie maanden in beslag zal nemen. Van Houten: “De FDA wil dat wij precies weten waar een AED is. Dat zijn we aan het automatiseren om de kans op menselijke fouten kleiner te maken. Het kan zo simpel zijn dat papieren in juiste mappen zitten. Met de mappen van een zo’n AED kun je een kamer vullen. Zo’n apparaat gaat vijftien tot twintig jaar mee en wordt bijvoorbeeld gebruikt door een ambulance in de rimboe. Dat moeten wij allemaal weten en vastleggen.”

Philips adviseert de HeartStart AED’s die op dit moment in gebruik zijn, gewoon te blijven gebruiken aangezien er geen enkele reden is om aan te nemen dat de defibrillatoren onveilig zijn of risico’s opleveren voor patiënten. De fabrikant is er trots op dat zijn AED’s elke dag levens redden en een betrouwbare staat van dienst hebben.

 

Start van uniek AED-project in Lisse

Geplaatst door AED.nl op 11 juli 2017 in AED Nieuws | Reageer als eerste!

Groepsfoto Lisse HartveiligOp 4 juli j.l. vond de kick-off van ‘Lisse Hartveilig’ plaats, een uniek project op het gebied van hartveiligheid. Voor dit project zijn 29 burgerhulpverleners uit de gemeente Lisse uitgerust met een ‘eigen’ AED voor de duur van twee jaar. De filosofie achter ‘Lisse Hartveilig’ is dat burgerhulpverleners direct de juiste hulp kunnen bieden bij een reanimatie in hun omgeving, waardoor naar verwachting de overlevingskans sterk zal toenemen.

‘Lisse Hartveilig’ is een initiatief van Cees Thijssen, eigenaar van PreSafe bv uit Lisse. Een van de grootste AED leveranciers in Nederland, dat dit jaar haar 20-jarig jubileum viert. Het idee van Thijssen komt voort uit jarenlange ervaring waarbij wordt gezien dat de meeste AED’s op de ‘verkeerde’ plekken hangen. In Nederland hangen meer dan 100.000 AED’s, waarvan het overgrote deel hangt bij openbare gebouwen, bedrijven en sportverenigingen. Uiteraard een goed begin, maar 70% van de hartstilstanden vindt thuis plaats en juist daar hangen géén AED’s.

Terwijl er in het hele land vele goede projecten op het gebied van hartveiligheid van start gaan, is Thijssen ervan overtuigd dat er een andere, effectievere én goedkopere manier is om mensenlevens te redden. Bij projecten als Hartveilig Wonen en HartslagNu wordt in geval van een reanimatie door de meldkamer een melding gestuurd naar burgerhulpverleners die zich in de omgeving van het slachtoffer bevinden. Een deel van deze mensen wordt direct naar het slachtoffer gestuurd om te reanimeren en een ander deel naar AED’s die ergens in de buurt hangen. Het ophalen van deze AED’s neemt kostbare tijd in beslag, want na iedere minuut dat het hart nog geen schok krijgt, daalt de overlevingskans van het slachtoffer met 10%. Uit onderzoek is gebleken dat een burgerhulpverlener er gemiddeld 9 minuten over doet voor het toedienen van de eerste schok, deze is dan vaak net later dan de First Responder (politie, brandweer). “Hoe kan dit sneller?” vroeg Thijssen zich af.

Waarom gemotiveerde burgerhulpverleners niet uitrusten met een eigen AED, zodat ze na een oproep van Hartveilig Wonen direct naar het slachtoffer kunnen gaan om zo snel mogelijk de levensreddende schok toe de dienen? Dat scheelt kostbare tijd, waardoor de overlevingskansen toenemen, bedacht Thijssen. En zo ontstond het idee achter ‘Lisse Hartveilig’.

Naar aanleiding van een oproep aan Lissenaren om zich aan te melden voor dit unieke project via de website www.lissehartveilig.nl, zijn uit alle aanmeldingen uiteindelijk 29 AED-hulpverleners uitgenodigd voor de start van ‘Lisse Hartveilig’. Deze 29 mensen zijn tijdens de kick-off avond in de Proeverij in Lisse, voorzien van alle middelen die zij nodig hebben om levens te gaan redden. Na een mooie avond met zeer gemotiveerde deelnemers zijn de burgerhulpverleners met hun AED huiswaarts gekeerd. Wat Lisse, dankzij de geografische spreiding van de AED-hulpverleners, momenteel de meest hartveilige gemeente van Nederland maakt!

Veldactie Physio Control Lifepak CR Plus en Lifepak Express AED’s

Geplaatst door AED.nl op 9 november 2016 in AED Nieuws, Update's & recalls | Reageer als eerste!

Physio control Lifepak Cr plus en ExpressFabrikant Physio-Control heeft kenbaar gemaakt een veldactie uit te voeren voor een aantal van hun AED’s (Automatische Externe Defibrillatoren). Het zou hierbij gaan om AED’s van het type Lifepak CR Plus en de Lifepak Express.

De veldactie wordt uitgevoerd naar aanleiding van een probleem dat zich voor heeft gedaan bij een aantal van deze apparaten. Er blijkt zich een storing voor te doen wanneer de AAN/UIT knop wordt ingedrukt en het deksel van de AED open is. Deze storing zorgt er voor dat er géén stemaanwijzing is, wat volgens de fabrikant te wijten is aan een component, de zogenaamde ‘reed switch’, welke soms niet werkt. Het gevolg hiervan is dat de AED soms geen schok af kan geven en een slachtoffer dus niet succesvol gereanimeerd kan worden. Tot dusver is dit volgens Physio-Control nog niet gebeurd en is de storing alleen ontdekt tijdens het installeren en testen van de AED. Echter valt uit deze informatie te concluderen dat AED’s met dit defecte component direct moeten worden gerepareerd voordat er alsnog mensen sterven wegens het uitblijven van de levensreddende schok van de defibrillator.

Van de 25.178 apparaten die van het type Lifepak CR Plus en de Lifepak Express in de omloop zijn, zouden er 9.600 over het defecte component kunnen beschikken. Physio-Control heeft naar eigen zeggen contact opgenomen met klanten die in het bezit zijn van een defibrillator met dit mankement.

Wilt u weten of uw Physio Control Lifepak CR Plus of Lifepak Express onder de 9.600 risicogevallen valt? Via deze link kunt u middels uw gegevens en het serienummer controleren of uw AED over de defecte ‘reed switch’ beschikt.

Meer weten?
Lees voor meer informatie over deze veldactie de brief van Physio Control, of de melding op hun website.

 

Overlevingskans na hartstilstand buiten ziekenhuis enorm gestegen

Geplaatst door AED.nl op 17 oktober 2016 in AED Nieuws | Reageer als eerste!

AED burgerhulpverlenersHet belang van voldoende burgerhulpverleners en AED’s (Automatische Externe Defibrillatoren) binnen Nederland wordt door onderzoek van de Hartstichting nogmaals onderstreept. De kans een hartstilstand buiten het ziekenhuis te overleven is meer dan verdubbeld.

Dit blijkt uit het onderzoek Reanimatie in Nederland 2016 van de Hartstichting. Een onderzoek dat volledig gewijd is aan het thema hartstilstand en de resultaten van reanimaties, buiten het ziekenhuis. Hoewel we er nog  niet helemaal zijn, valt uit dit onderzoek wel te concluderen dat we in Nederland op de goede weg zitten.

Eén van de belangrijkste conclusies uit het onderzoek is dat de overlevingskans na het krijgen van een hartstilstand buiten het ziekenhuis, meer dan verdubbeld is. Terwijl deze kans midden jaren 90 op slechts 9 procent lag, is deze kans in 2016 gestegen tot gemiddeld 23 procent.

De AED wordt samen met het toenemende aantal burgerhulpverleners genoemd als de belangrijkste reden van deze stijging. Reanimatie en de inzet van een defibrillator binnen 6 minuten biedt namelijk de grootste kans op overleving. De Hartstichting streeft dan ook naar een dekkend netwerk van burgerhulpverleners in heel Nederland. “Als Hartstichting werken we hier heel hard aan. In een jaar tijd hebben we ruim 50.000 burgerhulpverleners geworven. Toch zijn we er nog niet. We hebben nog 30.000 burgerhulpverleners nodig om slachtoffers van een hartstilstand binnen die cruciale 6 minuten hulp te kunnen bieden. Met name in de Randstad is de dekking nog onvoldoende. Daar blijven we ons voor inzetten.” Aldus Floris Italianer, directeur van de Hartstichting.

Een andere belangrijke uitkomst van het onderzoek is dat wanneer een slachtoffer bij een hartstilstand direct wordt gereanimeerd, ook de kwaliteit van leven na afloop over het algemeen goed is. In drie van de zes onderzochte regio’s werd nader onderzoek gedaan naar gereanimeerde slachtoffers en hun neurologische conditie na afloop. Daaruit bleek dat 90% daarvan het ziekenhuis verliet in een redelijke tot goede neurologische toestand.

Een onderzoek met positieve uitkomsten, echter zullen het aantal burgerhulpverleners en de beschikbaarheid van AED’s wel moeten blijven groeien om ervoor te zorgen iedere provincie een dekkend netwerk krijgt.

Benieuwd naar het hele onderzoek? Bekijk de website van de Hartstichting

Noodzaak voor “APK” AED weer bewezen

Geplaatst door AED.nl op 9 januari 2016 in AED Nieuws | Reageer als eerste!

AED aan de muur

Op dinsdag 5 januari sloeg het noodlot toe in het winkelcentrum in Bergen op Zoom, waar een vrouw een hartstilstand kreeg. De vrouw werd direct gereanimeerd en er werd met spoed een AED gehaald. Terwijl de AED als een levensreddend apparaat moet dienen, liet het apparaat het afweten en kon deze niet gebruikt worden.
Oorzaak; gebrekkig onderhoud.

In dit geval heeft de betreffende vrouw het gelukkig overleefd, zij ligt in het ziekenhuis en maakt het naar omstandigheden goed. Echter zijn er ook gevallen bekend waarbij de afloop niet zo positief is en het slachtoffer overlijdt. Een triest scenario, omdat bij de aanschaf van een AED (Automatische Externe Defibrillator) juist wordt getracht dit noodlot te voorkomen.

Hoe kan het nu dat zo’n relatief duur apparaat niet doet waarvoor het bedoeld is? Namelijk een levensreddende schok toedienen bij slachtoffers met een hartstilstand. De oorzaak blijkt vaak, net als in dit geval, te liggen bij achterstallig

Als bedrijf zien wij dat mensen steeds vaker het initiatief nemen een AED aan te schaffen om de omgeving zo een stuk veiliger te maken. Echter wordt vaak vergeten dat er ook onderhoud bij komt kijken. Batterijen en elektroden hebben een beperkte houdbaarheidsdatum en dienen op tijd vervangen te worden zodat het apparaat kan blijven werken. Daarnaast moet de Defibrillator op een juiste manier opgeborgen worden om te voorkomen dat weersomstandigheden zoals extreme hitte of vorst afbreuk doen aan de levensduur van het apparaat.

Helaas komen wij vaak AED’s tegen waarvan de houdbaarheidsdatum van elektroden of batterij allang verstreken is en het apparaat dus niet meer ingezet had kunnen worden. In sommige gevallen niet ontdekt, omdat het apparaat gelukkig niet nodig is geweest. Maar stel je eens voor dat de inzet van een AED wél nodig is en dat het apparaat niet werkt, met als gevolg dat iemand sterft. Wat zijn de kosten van elektroden, batterijen of een servicecontract dan eigenlijk nog? Kosten van dit materiaal wegen niet op tegen de kosten van een leven.

Om te voorkomen dat AED’s niet of nauwelijks worden onderhouden is bij ons gedurende het eerste jaar na aankoop volledige service inbegrepen. Gedurende dit eerste jaar kan de klant kiezen om het contract te verlengen of niet. Het is nu eenmaal niet verplicht in Nederland om voor een AED een onderhoudsovereenkomst af te sluiten.

Ook als klanten besluiten geen onderhoudscontract af te sluiten, sturen wij via een emailsysteem automatisch herinneringen als de elektroden of batterij vervangen moeten worden. Op deze manier doen wij er als leverancier alles aan om letterlijk levensgevaarlijke situatie te voorkomen.

Waarom is er nog geen “APK” verplichting voor AED’s terwijl er voor veel andere producten wel strenge periodieke keuringseisen zijn? Zo moet elektrisch handgereedschap als accuboormachines jaarlijks gekeurd worden, maar voor de levensreddende AED is nog niets geregeld. Terwijl dit een hoop ellende zou kunnen voorkomen. In België is dat al wel vastgelegd, iets waar de Nederlandse overheid wellicht een voorbeeld aan kan nemen.

Hoge temperaturen vormen een risico voor uw AED

Geplaatst door AED.nl op 3 juli 2015 in AED Nieuws | Reageer als eerste!

Heeft u uw AED buiten in een kast in de brandende zon geplaatst of in de kofferbak van de auto?

AED in de hitte

De zomer is weer aangebroken en de temperatuur loopt weer behoorlijk op. Net zoals dat het extreem koude weer een risico vormt voor de goede werking van een AED, vormt ook extreme hitte een groot risico. De Automatische Externe Defibrillator kan letterlijk een levensreddend apparaat zijn en goede werking is daarom cruciaal.

Alle AED-fabrikanten beschrijven in hun handleiding binnen welke temperatuur de AED minimaal en maximaal gehouden moet worden om goed te kunnen functioneren. Zo moet een AED die gebruikt wordt tijdens een noodsituatie meestal binnen de grenzen van 0° tot 50°C blijven om optimaal te kunnen presteren. Daarnaast geven de fabrikanten vaak ook een minimale en maximale temperatuur waarbinnen de AED zich moet bevinden als deze stand-by is. Om de houdbaarheid van de elektroden en de batterij te optimaliseren zal uw AED dus ook bewaard moeten worden binnen deze specifieke temperaturen. Deze kunnen per fabrikant verschillen.

De elektroden van de AED worden op de borst van de patiënt geplaatst om de cruciale schok toe te dienen als het hart aan het ventrikelfibrilleren is. Hierbij krijgt het hart een elektrische schok waardoor het hart als het ware wordt herstart en het normale hartritme hersteld wordt. Als de AED is blootgesteld aan extreem hoge temperaturen kan dat ervoor zorgen dat de gel van de elektroden uitdroogt en daardoor niet goed meer blijft plakken op de borst van de patiënt. Hierdoor kan het voorkomen dat de elektrische schok, tijdens een levensbedreigende situatie, niet toegediend kan worden. Het houden van de AED in een te warme omgeving kan er dus voor zorgen dat de elektroden al onbruikbaar zijn voordat de houdbaarheidsdatum is verstreken.

Hetzelfde geldt voor de batterij, welke ook risico loopt door de hitte. Onder normale omstandigheden kunt u erop rekenen dat de batterij van de AED zo lang meegaat als aangegeven door de fabrikant. Echter kan de extreme hitte ervoor zorgen dat de batterij sneller leeg raakt en de batterij dus korter houdbaar is dan aangegeven, waardoor de AED logischerwijs niet meer zal werken.

Advies

Algemeen advies voor het plaatsen van een AED is dat u deze binnen plaatst. Hier zal de AED zo min mogelijk hinder ondervinden van de weersomstandigheden en dus optimaal functioneren.

Is het echt absoluut noodzakelijk dat de AED buiten geplaatst dient te worden, zorg er dan voor dat het apparaat op de meest koele en schaduwrijke plek hangt, om de temperatuur zo laag mogelijk te houden. Als de temperatuur toch de aangegeven grenzen van uw fabrikant overschrijdt, dan zult u toch de AED naar binnen moeten verplaatsen om defecten te voorkomen.

Zorg er bij een AED die in de auto bewaard wordt voor dat u het apparaat regelmatig controleert op werkzaamheid. Mocht de defibrillator piepen of een foutmelding geven, neem deze dan mee naar binnen. Haal de batterij uit het apparaat en plaats deze vervolgens weer terug om te kijken of de foutmelding is verdwenen. Blijft uw AED piepen of een foutmelding geven, neem dan contact op met het bedrijf waar u de AED gekocht heeft.

 

Levering HeartStart AED’s wederom vertraagd door productieproblemen.

Geplaatst door AED.nl op 24 februari 2015 in AED Nieuws | Reageer als eerste!

Philips kampt al enige maanden met productieproblemen van de succesvolle HeartStart defibrillatoren.Philips HeartStart eerste-hulp-defibrillator groot copy

Als sinds november vorig jaar rollen er niet of nauwelijks HeartStart AED’s van de band. De oorzaak van de productieproblemen zou te maken hebben met een afwijking in een door een externe leverancier geproduceerd onderdeel. Om de hoogtste kwaliteit te waarborgen heeft men besloten de productie op te schorten. Of dit gebeurde op last van de FDA (Amerikaanse toezichthouder) of uit eigen initiatief van Philips is niet helemaal duidelijk.

In eerste instantie was de afgegeven verwachting dat de productie en verzending op 17 december vorig jaar volledig hervat zou kunnen worden, maar deze datum is keer op keer verschoven en speelt de kwestie al ruim 3 maanden. Het laatste nieuws is dat Philips verwacht dat de HeartStart AED’s pas vanaf eind maart weer leverbaar zullen zijn.

In Nederland is er inmiddels een leveringsachterstand van enkele honderden defibrillatoren en wachten sommige klanten al weken op hun bestelde AED. De Philips HeartStart is wereldwijd een zeer populaire AED, maar ook in Nederland heeft Philips met voornamelijk de HeartStart HS-1 AED een aanzienlijk marktaandeel.  Het zal dus naar verwachting ook wel enige tijd duren voordat de achterstand volledig is ingelopen en de AED weer ‘vanaf de plank’ kunnen worden geleverd.

Update HeartSine Samaritan PAD 500P

Geplaatst door AED.nl op 16 april 2014 in Update's & recalls | Reageer als eerste!

 

HeartSine Samaritan 500 P

HeartSine heeft recentelijk een software-upgrade voor de  Samaritan 500P AED uitgebracht waarmee een mogelijke fout op de feedback van de reanimatie wordt hersteld. Gebleken is dat de software in de Samaritan 500P een fout kan maken bij de berekening van het aantal compressies dat de patiënt per minuut moet worden toegediend. Dat betekent dat de hulpverlener mogelijk ten onrechte het advies “Druk langzamer” krijgt terwijl de compressiesnelheid in feite prima zou kunnen zijn.

Op welke AED’s heeft deze melding betrekking?

Het probleem doet zich voor bij alle samaritan PAD 500P-apparaten die tussen februari 2010 en januari 2014 zijn geproduceerd met een serienummer uit onderstaande reeks:

  • 10B0010001 tot en met 14B00461730

Wat te doen?

Als u in het bezit bent van een HeartSine samaritan 500P AED waarbij dit probleem speelt zal de leverancier u binnenkort informeren. Totdat de upgrade is uitgevoerd kunt u het apparaat gewoon gebruiken. Stel de AED dus niet buiten gebruik. In de meeste gevallen ontvangt u dan een gratis upgradekit waarmee u de software van de AED kunt aanpassen. Ter bevestiging dient u vervolgens een upgradecertificaat in te sturen naar de importeur.

Meer weten?

Zie voor meer infomatie: Veiligheidsbericht HeartSine 500P  Of neem contact op met de importeur op: 050 3116085

 

Recall Philips HeartStart AED’s

Geplaatst door AED.nl op 20 maart 2014 in AED Nieuws | Reageer als eerste!

Bij een beperkte serie Philips HeartStart defibrillatoren geproduceerd in juli 2013 heeft Philips een probleem gesignaleerd met de contactpunten tussen de elektrodecassette en de AED. In een aantal gevallen kunnen één of beide contactpinnen verontreinigd zijn met restanten van het soldeerproces. Deze verontreiniging kan een goede verbinding tussen de elektrodecassette en de AED verhinderen. Hierdoor is de AED mogelijk niet in staat tot het stellen van een juiste diagnose en het afgeven van een schok.

Om welke HeartStart AED’s gaat het?

Het gaat om een beperkt aantal M5066A- en M5068A-  modellen van de Philips HeartStart Home en Onsite (HS-1) AED. Betrokken apparaten zijn kunnen worden geïdentificeerd aan de hand van het serienummer welke aan de achterzijde van uw AED te vinden is. Alléén apparaten waar het serienummer begint met A13G-**** zijn betrokken in deze terugroepactie.

Wat te doen?

De Philips HeartStart AED’s staan bekend om de meest uitgebreide zelftesten en wanneer het statuslampje groen knippert is er nog geen reden tot paniek. Toch zal Philips uit voorzorg de betrokken AED kosteloos omruilen. In dat geval zal uw leverancier binnenkort contact opnemen om de omruiling in gang te zetten.

Lees hier de informatie van Philips over deze terugroepactie:  Brief Philips